wp69f99646.png

BEWEGING EX-MOSLIMS VAN BELGIË - MOUVEMENT DES EX-MUSULMANS DE BELGIQUE

wp1f64627c.png
wpe9143178.png
wp3a066fc9.png
wp1e2da4b2.png
wp1099933a.png
wpa0baa23e.gif
Het verhaal van Umm Qirfa of vertaald “de moeder van Qirfa” is een van de zwarte bladzijden uit de ontstaansgeschiedenis van de Islam. Het is een voorbeeld van zinloos en buitensporig geweld. Het verhaal staat beschreven op p 664 en 665 van Ibn Ishaq onder de titel “Zayd B. Haritha’s raid on B. Fazara and the death of Umm Qirfa”(Zayd B. Haritha’s razzia op B. Fazara en de dood van Umm Qirfa). Zoals je zal zien is deze “dood van Umm Qirfa” geen natuurlijk overlijden, maar eerder een gruwelijke moord. Deze pagina is niet voor de jonge of gevoelige lezer bestemd. Gelieve deze pagina over te slaan indien je niet tegen gruwelijke scènes of beschrijvingen bestand bent.

Umm Qirfa

IK HEB OVERWONNEN DOOR MIDDEL VAN TERREUR
Onze Commentaar :

Deze episode beschrijft een van de eindeloze reeks aanvallen die door de volgelingen van Mohammed met diens toestemming uitgevoerd werden vanaf het moment dat de moslims sterk genoeg waren. De biograaf Ibn Ishaq geeft ook geen verantwoording voor de aanval die hier beschreven wordt. Er zijn maar weinig aanvallen die ergens verantwoord worden en dan zijn het nog dikwijls preventieve aanvallen gebaseerd op vage informatie dat een bepaalde stam aan het mobiliseren was. In feite kwam het erop neer dat alle stammen in het gebied onderworpen dienden te worden om de Islam “sterk” te maken en te laten zegevieren zoals de Koran voorschrijft in de verzen 8.39 en 2.193. Het doel om de Islam te laten zegevieren wettigt alle middelen.

Wie is nu deze Zayd bin Haritha die voor deze “actie” verantwoordelijk was? Welnu, Zayd was niet zomaar iemand. Hij was een vrijgelaten slaaf die door Mohammed geadopteerd was (voor Allah adoptie afgeschaft heeft). Hij was een van de meest fervente volgelingen van Mohammed. Zayd was getrouwd met Zaynab (een nicht van Mohammed) tot Mohammed zelf onder haar charmes bezweek en hij hen liet scheiden om zelf met haar te kunnen trouwen. Dit was in die tijd een ongehoord schandaal. Ook nu is het in de islamitische wet verboden om met je schoondochter te trouwen nadat die van je zoon gescheiden is. Als oplossing heeft Allah dan maar het “instituut” adoptie afgeschaft en gesteld dat Zayd eigenlijk niet de zoon van Mohammed was. Om dit schandaal te kunnen verantwoorden was een revelatie van Allah dan ook hard nodig.

Zayd is een van de weinige tijdgenoten van Mohammed die in de Koran vermeld worden:

33.37. En herinnert u, toen gij tot hem, wie Allah gunsten had bewezen en wie gij ook gunsten had bewezen, zeidet: "Behoud uw vrouw voor u en vrees Allah." Gij verborgt in uw hart wat Allah aan het licht zou brengen, en gij vreesdet de mensen terwijl Allah er meer recht op heeft dat gij Hem zoudt vrezen. Toen Zaid van haar scheidde, verenigden Wij haar met u in de echt, opdat er voor de gelovigen geen bezwaar mocht zijn ten opzichte van de vrouwen van hun aangenomen zonen, als zij van haar zijn gescheiden. Allah's gebod moet worden nageleefd.

Met dit vers staat Allah borg voor Zayd; Allah en Mohammed hebben Zayd namelijk “gunsten” bewezen. We gaan er dan ook vanuit dat de gruwelijke moord op Umm Qirfa de zegen van Allah en Mohammed hadden anders klopt het vers 33.37 niet. Welke moslim beweert dat bepaalde verzen in de Quran onjuist zijn?

Er is geen enkele indicatie dat Mohammed deze gruweldaad, begaan door Zayd, afgekeurd zou hebben of dat hij ervoor gestraft zou zijn.

Deze episode is een schoolvoorbeeld van het niet toepassen of het flexibel omgaan met de regels die Mohammed gesteld heeft, in dit geval het verbod om kinderen en vrouwen te doden tenzij zij tegen de moslims of de Islam gevochten hadden. Nu wordt het begrip vechten vrij breed genomen en heeft Mohammed zelf opdracht gegeven om vrouwelijke critici (vooral van zijn eigen persoon) te vermoorden of heeft hij moorden op dergelijke vrouwelijke critici achteraf goed-gekeurd. De regel is dus dat vrouwen van de vijand niet mogen gedood worden, ..., tenzij, ... zij wel mogen gedood worden bijvoorbeeld bij een nachtelijke aanval of omdat zij een lange tong hebben.

Vermoedelijk was Umm Qirfa ook in dit geval. Wat kan een “oude vrouw” anders gedaan hebben om een dergelijk gruwelijk lot te verdienen wetende dat moeders en oudere vrouwen bij moslims heel veel respect betoond wordt?

Had Mohammed deze episode in gedachte toen hij zei “Ik heb overwonnen door middel van terreur”?
Ibn Ishaq vertelt:

Zayd voerde ook een aanval uit op Wadi’l-Qura, waar hij de Banu Fazara ontmoette en een paar van zijn gezellen werden gedood; hijzelf werd gewond van het veld gedragen. Ward bin Amr bin Madash, een lid van de Banu Sa’d bin Hudayl werd gedood door een lid van de Banu Badr stam.

Wanneer Zayd aankwam zweerde hij dat hij zich niet ritueel zou wassen tot hij de Banu Fazara stam zou overvallen hebben; en wanneer zijn wonden  genezen waren, stuurde de Apostel [Mohammed] hem met een krijgsmacht tegen hen uit.

Hij vocht tegen hen in Wadi’l-Qurq en doodde een aantal onder hen. Qays bin al-Musahhar al-Ya’muri doodde Mas’ada bin Hakama bin Malik bin Hudhayfa bin Badr en Umm Qirfa [de moeder van Qirfa], Fatima dochter van Rabi’a bin Badr werd gevangen genomen.



































Zij [Umm Qirfa] was een heel oude vrouw en de echtgenote van Malik. Haar dochter en Abdullah bin Mas’ada werden ook gevangen genomen. Zayd gaf aan Qays bin al-Musahhar de opdracht om Umm Qirfa te doden en hij doodde haar op een heel gruwelijke manier, namelijk door aan elk been een touw vast te maken en deze touwen aan twee kamelen vast te maken en haar op die manier in twee te scheuren.